Mari Memasak

Memasak adalah satu pekerjaan yg amat jarang dilalukan oleh saya. Saya lebih rela kemas satu rumah dari memasak sbb secara azalinye saya mmg tak suka masak. Tapi ini tak bermakna sy tak pernah masak langsung kerana saya pernah memasak bebarapa kali sebelum ini. Saya hanya memasak apabila sy berada di dalam mood rajin masak. Saya lebih gemar memasak makanan yang simple seperti spaghetti dan nasi goreng.

Semalam, tanggal 23 Jun 2011, selepas bangun dr tdo ptg, sy dengan secara tetibanye merasakan ingin memasak. Saya pun tidak tahu mimpi apa atau hantu ape yg tlh datang sampuk saya smpai sy blh rajin untuk memasak. Jadi, pada malam itu saya telah memasak daging masak merah berdasarkan resepi dari www.myresepi.com (saya tak taruk halia mcm dlm resepi ni). Saya terasa ingin memakan daging masak merah seperti mak saya selalu masak di rumah (it is one of my fav food). Aktiviti memasak saya sangat kelam-kelibut kerana saya tidak tahu apa yang saya lakukan, adakah cara-cara saya itu betul atau tidak. Saya amar risau akan masakan saya itu dan berharap ia boleh dimakan. Paling teruk apabila terdapat terlampau banyak minyak di dalam masakan saya sehingga sy terpaksa membuang minyak tersebut (nasib baik pernah tgk kak sikim wat bila masakan dia terlebih minyak). Akhirnya, masakan saya telah kelihatan lebih menarik untuk dimakan (walaupuntak seperti yang saya harapkan). Semua rakan serumah saya kelihatan teruja apabila saya memasak dan semua memberi menyokong saya. Mereka sentiasa meemberi semangat dengan mengatakan masakan saya nampak ok. Saya sangat risau bila mereka mula makan masakan saya, lega rasanya bila mereka semua mengatakan masakan itu sedap.

Semua rakan-rakan yang rapat dgn sy pelik bila mereka mendapat tahu sy memasak kerana itu bukan saya. Malu sy bila mereka bercakap tentang masakan saya kerana sy adalah tukang masak yang teruk. Tetapi dengan semangat yang mereka berikan membuatkan sy percaya saya boleh memasak kelak (tetapi bukan sekarang,mungkin lps sy ade family sendiri). Sekian.



notakaki:Dh mcm karangan BM dh entry kali ni sbb otak sy skang tgh ting tong.
notakakilagi: Sy nak kena cari future husband yg pndai msak supaya ktorg blh masak sama ;)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

2 comments:

"miko itu nana" said...

haha,,.comel la bahasa dalam entry ni..uwaa...leh la masak lagi pasni... :D

Ain Lodo said...

Hehehe..blh je..kta blh wat masak2 & mkan mcm zam sekolah dulu..:)